Wigo4it

Voor iedere burger toegankelijk

Wij hebben voor de burgers van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht een volledig toegankelijk en responsive portaal ontwikkeld in de huisstijl van de vier gemeenten.

Samen innoveren in sociaal domein

Wigo4it is een coöperatie van de sociale diensten van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Met de vier gemeenten bouwt Wigo4it aan een moderne en betrouwbare informatievoorziening in de domeinen werk en inkomen en zorg. Wij helpen Wigo4it voor burgers gebruiksvriendelijke portalen te ontwikkelen die op alle devices volledig toegankelijk zijn, in de huisstijl van de individuele gemeenten. Zodat de dienstverlening aan de burger optimaal is én de afzender goed herkenbaar is.

Benadering vanuit de burger

Hoe ontwikkel je een gebruiksvriendelijk burgerportaal Werk en Inkomen? Door in het hele ontwerptraject het perspectief van burgers als leidraad te nemen. Ons team heeft hiervoor praktische hulpmiddelen ontwikkeld. Bijvoorbeeld persona’s voor verschillende groepen werkzoekenden. Met customer journeys brengen wij bestaande en gewenste klantreizen in kaart voor kerntaken zoals inkomsten doorgeven. En onze oplossingen werken wij uit in klikbare prototypes, zodat deze goed getoetst kunnen worden bij gebruikers.

Als UX'er ben ik er trots op dat ik gezorgd heb dat burgers met een beperking zelfstandig bijstand kunnen aanvragen en kunnen voldoen aan de verplichtingen die de gemeente stelt.

— Mike Alders, UX designer

Begrijpelijk, toegankelijk én in de juiste stijl

Onze content designer maakt de teksten in het portaal begrijpelijk (taalniveau B1) en bruikbaar voor alle devices. Hij coördineert tekstcreatie en -review door de vier gemeenten en maakt content voor nieuwe functionaliteiten. Onze UX designer levert in sprints componenten op. Deze voldoen aan de toegankelijkheidseisen (WCAG 2.0), zijn responsive en zijn beschikbaar in de individuele huisstijl van de vier gemeenten. Onze UX’er en front-enders hebben samen een componentenbibliotheek ingericht. Door de herbruikbare componenten kunnen nieuwe schermen sneller en goedkoper worden ontwikkeld. En is ook de consistentie van het burgerportaal goed geborgd.

Voordoen, meedoen, zelf doen

Tegelijk met het burgerportaal herontwerpen we het professioneel portaal voor consulenten Werk en Inkomen die burgers begeleiden bij hun aanvraag. Wigo4it wil UX duurzaam inzetten voor een toekomstvaste dienstverlening. Wigo4it heeft ons daarom gevraagd om advies over:

  • UX-organisatie op basis van UX-ambities.
  • UX-product portfolio en roadmap.
  • Inrichting van een agile werkproces.
  • UX-rollen.

Ook hebben wij een UX-team geworven zodat Wigo4it zelf de regie kan voeren op UX. En nog beter kan voldoen aan overheidsnormen én verwachtingen vanuit de burger.

'Vraag van de maand' in Amsterdam

Ook optimale digitale dienstverlening ontwikkelen?

Marcel Kosters

Accountmanager

+31 6 5377 1391